Te-ai întrebat vreodată de ce portocalele sunt vândute în plase roșii? Ei bine, acesta este un truc subtil folosit de producătorii de alimente și de supermarketuri pentru a-ți păcăli simțurile și pentru a te face să cumperi mai multe fructe.
De ce portocalele sunt vândute în plase roșii? O plasă de plastic roșie sau portocalie în jurul fructului ajută la crearea impresiei că coaja portocalei este de un portocaliu mai intens, făcând astfel fructul să pară mai suculent și mai atrăgător pentru consumatori. Dacă fructul nu este copt, plasa colorată va diminua nuanța sa verzuie și va accentua portocaliul, făcându-l să pară copt și mai apetisant.
În mod similar, lămâile sunt adesea ambalate în plase galbene pentru a le accentua culoarea naturală. Dacă ar fi puse în plase roșii, ar părea portocalii și nu la fel de atrăgătoare din punct de vedere convențional, explică IFL Science.
Acest principiu se bazează pe iluzia confetti, un fenomen vizual în care percepția culorilor este puternic influențată de contextul înconjurător. În această iluzie optică, o minge de culoare neutră este plasată într-o grilă de linii colorate diferit. Când liniile de o anumită culoare sunt în prim-plan, culoarea mingii pare să se amestece cu cea a liniilor.
Într-un nou studiu, psihologul Karl R. Gegenfurtner, de la Universitatea din Giessen (Germania), detaliază modul în care punga portocalie din supermarket folosește iluzia confetti.
„Cumpăr portocale pentru suc de la vânzătoarea mea preferată, Helga, în fiecare sâmbătă la piața locală. Într-o zi recentă, ea nu avea portocale coapte și frumoase, așa cum era de așteptat în timpul verii germane. Mai târziu, trecând pe la un supermarket, părea să fie o abundență de portocale coapte și, bineînțeles, am cumpărat o grămadă, acestea fiind ambalate comod într-o plasă portocalie pentru transport”, scrie el.
„Acasă, când am scos portocalele din plasă, s-a întâmplat un miracol: fiecare portocală, frumos colorată în plasă, s-a transformat într-o nuanță jalnică de verde!”, continuă Gegenfurtner.
Rămânând fidel metodei științifice, el a adus și dovezi pentru a-și susține afirmația, sub forma unor fotografii care arată portocalele înșelătoare.
„Concluzionăm că asimilarea culorilor oferă un efect puternic asupra percepției culorilor, transformând portocala cu nuanțe verzi într-una frumos portocalie. Nu e nevoie să spunem că vânzătorii de fructe au realizat acest lucru de mult timp. Uitându-ne în supermarketurile obișnuite, este ușor de observat că fructele și legumele (de exemplu, lămâile, cepele, dovleceii sau chiar cartofii) sunt ambalate de obicei în plase de culoarea exemplarelor perfecte”, concluzionează studiul.
Lucrarea explică faptul că iluzia confetti se bazează pe principiul că creierul nostru este programat să proceseze vederea periferică și percepția culorilor.
În esență, creierul nostru încearcă să ne ofere o experiență lină și fără întreruperi, care să poată fi înțeleasă cât mai eficient posibil. În mod similar, sistemul nostru vizual este conceput pentru a percepe uniformitatea și tranzițiile line. Când plasa roșie este plasată peste o portocală, creierul nostru fuzionează culorile adiacente pentru a simplifica ceea ce vedem.
Nu se știe încă dacă acest truc de percepție chiar crește vânzările de portocale, dar este cu siguranță o temă bună pentru cercetători.
Noul studiu este publicat în jurnalul i-Perception.
Cât de mult ne poate ajuta să fim buni cu noi înșine
Uleiul de măsline previne cu adevărat mahmureala? Iată ce spune știința
Ce se întâmplă cu ochii noștri atunci când respirăm?
Oamenii de știință au descoperit cheia pentru un somn mai bun